Metal müzik, 20. yüzyılın ortalarından itibaren farklı alt türleriyle birlikte gelişen, güçlü ritimleri ve derin temalarıyla dikkat çeken bir müzik türü olarak bize çok da yakın olmayan bir coğrafyada ortaya çıksa da dünyada bulunan müzik kültürlerini ritimlerine katmaya devam ediyor ama benim için en dikkat çekeni Tunuslu Znous grubunun müziği oldu. Bu yazıda, sert ve hırçın melodileriyle metal müzik yapan ve punk müziğe selam çakan Znous’u ele alacağım.
Znous, 2019’da ilk teklisini yayımlayan ve dört albüm çıkaran Tunuslu genç bir grup. Grubun adı, Tunus argosunda sosyal normlara uymayanları tanımlayan bir terim. Grubun müziği, Tunus'un sosyal ve politik sorunlarını yansıtıyor. Jabeur, Hamma ve Halime’den oluşan grup, anonim kalıp sokağın enerjisini müziklerine taşıyor.
Tarihi olayın mirasçıları olan Znous زنوس, Tunus'un devrim sonrası meselelerine odaklanan bir müzik projesi olarak görülebilir. Kuzey Afrika'nın yerli halklarının kimlik kaybı, Tunuslu gençlerin zor yaşam koşulları veya ulusal politika ile toplum arasındaki uçurum gibi konular, Znous’un albümlerinde bolca görülen temalardır. Znous’un toplumsal ve politik meseleleri ele alış biçimi, Tunus’taki sosyal sorunlara olan farkındalığımı geliştirdi. Onların müziği, genç dinleyiciler için hem bir ses hem de ilham kaynağı oldu.
Znousland 1, Znousland 2, Znouslan 3, Znousland 4 adında dört albümde heavy distorted gitarlarla geleneksel Kuzey Afrika perküsyonlarıyla harmanlanmasının son derece nadir bir kombinasyonunu görüyoruz. Znous’un müziğini dinlediğimde, geleneksel enstrümanların metal müziğe bu kadar derin bir boyut kattığını fark etmek beni çok etkiledi. Şarkıların tamamı Arapça, şarkıların ingilizce çevirisi ise grubun znousland.net sitesinde mevcut.
Grubun müziğinde, hardcore punk’ın sertliği ile death metal’in karanlık melodileri arasında bir geçiş bulunuyor. Znous, bu alt türleri kendi kültürel ögeleriyle birleştirirken, metal müzikteki geleneksel kalıpları kırarak yenilikçi bir yaklaşım sergiliyor. Özellikle, black metalin atmosferik unsurlarını geleneksel Kuzey Afrika melodileriyle birleştirerek dikkat çekici bir ses profili oluşturuyorlar.
Grubun müziğinde sıkça kullanılan geleneksel enstrümanlar arasında darbuka, bendir ve guembri bulunuyor. Darbukanın hızlı ve güçlü vuruşları, metalin sert ritimleriyle birleşerek dinamik bir tempo yaratıyor ve Metalin genellikle hızlı tempolu ve enerjik doğasıyla uyumlu olan darbuka, grubun müziklerine gelenekselliğin göstergelerinden biri. Diğer geleneksel perküsyon enstrümanı olan bendir, genellikle derin, bozkır ritimlerini taklit eder. Znous’un şarkılarında bendirin kullanımı, metal müziğin sert yapısıyla bir kontrast oluşturur, böylece geleneksel Kuzey Afrika müziğinin büyüleyici sesleri modern metal ritimleriyle harmanlanır. Üç telli geleneksel enstrüman olan guembri Kuzey Afrika’nın zengin müzik kültüründen bir parçadır. Znous, guembri’yi müziklerinde kullanarak metalin agresif tonlarına karşı bir yumuşaklık sağlar. Guembri’nin melodik ve zengin tonları, metalin sertliğini dengeleyerek daha yumuşak bir dinleme zevki veriyor. Sidi Arabi,Tfuuh parçalarında bu harmoni rahatlıkla görülebilir.
Znous’un geleneksel enstrümanları metal müziğe entegre etmesi, dinleyicilere sadece bir müzik deneyimi sunmakla kalmıyor, aynı zamanda onları kültürel bir yolculuğa çıkarıyor. Bu sentez, metal müziğe bölgesel bir renk katıyor ve dinleyicilere farklı kültürleri ve müzik geleneklerini keşfetme fırsatı tanıyor. Znous’un bu yaklaşımı, müziği evrensel bir dilin ötesine taşıyarak, kendi kültürel kimliklerini yüceltmelerini sağlıyor. Grubun manifestosunda geçen "T harfinden S harfine bütün Tunus halklarını selamlıyoruz" arzusu da bu müzikal kombinasyonda daha güçlü bir şekilde hissediliyor.
Znous'un müziği, sadece bir müzikal deneyim değil, aynı zamanda bir sosyal ve politik duruşun ifadesidir. Geleneksel Kuzey Afrika müziğini metalin sertliğiyle harmanlayarak, dinleyicilere kültürel bir yolculuk sunarken, aynı zamanda Tunus’un genç neslinin sesi olmayı başarıyor.
Comments